Taxi rijdt door na aanrijding

De zilvergrijze taxi die vorige week zaterdagnacht een 19-jarige vrouw aanreed, ernstig verwondde en vervolgens doorreed is nog niet gesignaleerd, ondanks een oproep van de TCA. Op de taxistandplaatsen wordt verdeeld gereageerd.

In Amsterdam rijden wel duizend grijze Mercedestaxi’s rond,” zegt taxichauffeur Rachid (29), die op de standplaats bij het Leidseplein ontspannen uit zijn raampje leunt. “Die pik je er echt niet zomaar tussenuit.” Hij vindt het respectloos dat de man is doorgereden, maar extra opletten op grijze taxi’s doet hij niet. “Je moet al zes ogen hebben om veilig door de stad te rijden, laat staan dat je een oogje in het zeil kunt houden.”

Een paar auto’s verder in de rij staat Frans (50) te wachten. Hij is er helemaal klaar mee. “Die jongens van tegenwoordig hebben geen plichtsgevoel, ze nemen geen verantwoordelijkheid,” zegt hij. “Als professionele chauffeur heb je een voorbeeldfunctie, maar die jongens gedragen zich als schoften.”

Hij zag het een week geleden nog gebeuren, zegt hij zelf. “Toen een toerist door rood liep, toeterde een jonge taxichauffeur en kreeg daarop een middelvinger terug. De chauffeur stapte uit en sloeg hem zo tegen de grond. Gelukkig is hij gepakt en van de taxi afgehaald.”

Volgens Frans verschilt het nogal of je overdag of ’s nachts rijdt. “In de avonduren komt het schorem opdagen. Ze weigeren ritten en dringen voor. Sommigen verhandelen alleen maar pakjes coke en gebruiken de taxi puur als dekmantel.”

Ferhat (27) die zelf voor de TCA rijdt, heeft ook niets gehoord over een oproep van zijn leiding. “Maar je kan er vanuit gaan dat het haar eigen schuld was,” zegt hij. Hij vindt de Nederlandse wetgeving ontrent fietsers slecht geregeld. “Zelfs als een fiets uit de lucht komt vallen op mijn taxi, dan is het nog mijn schuld,” zegt hij verontwaardigd. Zelf heeft hij meermalen een aanrijding met een fietser gehad. “Fietsers voelen zich onaantastbaar en fietsen daardoor door rood, kijken niet om zich heen en rijden tegen je auto aan,” zegt hij. “Als een vrouw tegen mij aanrijdt, waardoor ik schade heb en ze biedt haar excuses niet aan, dan mag ze op de grond liggen, maar dan schop ik haar gewoon in haar gezicht.”

Op de taxistandplaats voor het Centraal Station zijn ze het allemaal eens. “Dat moet een nachtrijder van het Leidseplein geweest zijn,” zegt Kaddouri (43). “Om hier op het Centraal Station te staan, heb je een speciaal keurmerk nodig. Hij wijst naar een blauwe kaart. Wij zijn hier net een familie, we kennen elkaar allemaal. Als iemand een dagje wegblijft, is iedereen meteen op de hoogte. Dus een deuk in de auto of wegblijven voor reparatie, wordt hier direct opgemerkt. Dat hebben ze op het Leidseplein niet.”

Jos (47) rijdt al dertien jaar op de taxi. Netjes in het pak gestoken staat hij vandaag in de rij bij het Leidseplein. “Ik heb een bloedhekel aan deze standplaats,” zegt hij. “Allemaal tuig. Maar dat heb je bij alle standplaatsen die geen keurmerk eisen.” Zelf rijdt hij voor TCA. “Sommige jongens gaan met hun trainingspak achter het stuur zitten. Een bestuurder van de tram zit er beter bij.” Hij vindt de huidige taxiwereld maar een drama. “Ik kan er niet meer trots op zijn dat ik taxichauffeur ben.”

Volgens Kaddouri is het niet makkelijk om, met het signalement van een grijze Mercedes, de dader te pakken. “Zeker in de weekenden komen chauffeurs uit omliggende steden als Haarlem, Alkmaar en Zaandam naar het Leidspeplein om een graantje mee te pikken. Het is een naald in een hooiberg.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s